SOLISTEN

 
   

Selma Harkink (sopraan)

De Nederlandse sopraan Selma Harkink voltooide haar studie aan het Utrechtse conservatorium met onderscheiding bij Henny Diemer. Naast haar studie in Utrecht studeerde zij gelijktijdig aan het conservatorium van Amsterdam aan De Nieuwe Opera Academie onder leiding van Alexander Oliver en aan de liedklas onder leiding van Udo Reinemann.
Gedurende haar studie won Selma verschillende prijzen. Twee maal was zij prijswinnaar in het concours van “Stichting Jong muziektalent Nederland”. Daarnaast ontving zij een beurs van de “Voorziening voor excellerende jonge musici”. Om haar studie compleet te maken volgde Selma verschillende master classes bij o.a: Sarah Walker, Henk Smit, Jard van Nes, Elly Ameling, Udo Reinemann, Rudolf Jansen, Helmut Deutsch en Roger Vignoles.

Selma Harkink werkte aan een groot aantal operaproducties mee. Zij speelde onder meer Susanna in Le Nozze di Figaro, Pamina in Die Zauberflöte, Despina in Così fan tutte, Nannetta in Falstaff, Nella in Gianni Schicchi, Frasquita in Carmen en Le Feu en Le Rossignol in L’enfant et les sortilèges.

Harkink maakte meerdere jaren deel uit van het ensemble van de opera van Dortmund. Hier zong zij de rol van Der Küchenjunge in de wereldpremière van Das Treffen in Telgte van Eckehard Mayer gebaseerd op een roman van Günter Grass op een regie van Christine Mielitz. Verder was zij in Dortmund ondermeer te horen als Marzelline in Fidelio, Despina in Così fan Tutte, Woglinde in Das Rheingold, Olympia in Les contes d’Hoffmann en Blondchen in Die Entführung aus dem Serail.
Als gastsolist trad zij op in Oper Bonn als Miss. Schlesen in Satyagraha van Philip Glass, als Susanna in Le Nozze di Figaro in Musiktheater Gelsenkirchen en bij Muziektheater Transparant (België) als Blondchen in de productie “Een Totale Entführung” in een regie van Ramsey Nasr.
Bij de Nationale Reisopera was Selma te horen als o.a. Ancilla in Cherubini’s “Medea” en “Annina” in Verdi’s La Traviata. In januari 2008 verzorgde Selma de nieuwjaarsconcerten met Holland Symfonia o.l.v. Henrik Schaefer.

In Februari 2009 was Selma te horen als  o.a. Le Feu in Ravel’s L’enfant et les sortilèges met het Limburgs Symfonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard. Selma tourde door Nederland met een Weens Operette Gala samen met Marko Bakker o.l.v. Jan Stulen. Het laatste concert van deze tour werd live opgenomen in Carré en uitgezonden op de Nederlandse telelvisie.
Selma Harkink nam deel aan vele concerten en zong onder andere Exultate Jubilate en het Requiem van Mozart, Petite messe solennelle van Rossini, Oratorio de Noël van Saint-Saëns en de Hohe messe, de Mattheus Passion en de Johannes Passion van Bach.
Komende boekingen omvatten Rosalinde in Die Fledermaus en Mahler IV en Altenberg lieder van Alban Berg met het Limburgs Symphonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard en Being Beauteous van Hans Werner Henze in de  Cello Biënnale in Amsterdam met onder andere Raphael Wallfisch (Cello) en Lavinia Meijer( Harp).

Bestellen

Anbi Stichting Messiah Lisse

Selma Harkink (sopraan)

   

Ingeborg Bröcheler (alt)

De Nederlandse alt Ingeborg Bröcheler is afgestudeerd aan de Vrije Universiteit als bestuurskundige en criminoloog, en was verbonden aan de Amsterdamse Toneelschool, voordat ze zich toelegde op klassieke zang. Haar muziekopleiding volgde ze aan de Schumann Akademie. Ze studeerde bij Paula de Wit. Masterclasses en -courses volgde ze onder andere bij Rosemary Joshua, Margreeth Honig, Dale Duesing, Clarron McFadden en Sarah Connolly. Op dit moment werkt ze met Elène Golgevit in Parijs.

Ingeborg zong in de Walt Disney Concert Hall met Los Angeles Philharmonic o.l.v. Reinbert de Leeuw in de wereldpremière van Louis Andriessen's 'Theatre of the World' de rol van '3rd Witch' (co-productie Dutch National Opera en Los Angeles Philharmonic, regie: Pierre Audi). Tijdens Holland Festival 2016 vertolkte ze deze rol opnieuw in een hernieuwde enscenering voor Koninklijk Theater Carré (Asko|Schönberg o.l.v. Reinbert de Leeuw, regie: Pierre Audi). Ze zong de altsolo in 'Before: Present', een samenwerkingsproductie tussen Amsterdam Dance Event en Dutch National Opera in regie van Sjaron Minailo. In het kader van talentontwikkeling bij DNO was ze cover voor 'Polinesso' in 'Ariodante' en maakte ze deel uit van het ensemble (co-productie DNO en Festival d'Aix-en-Provence, Concerto Köln o.l.v. Andrea Marcon, regie: Richard Jones). Onder leiding van Kenneth Montgomery vertolkte ze 'Bradamante' in Händel's 'Alcina'.

Als concertsoliste was Ingeborg o.a. te horen in werk van Fux (Kaiserrequiem), Pergolesi (Stabat Mater), Vivaldi (Gloria), Bach (Matthäus Passion, Johannes Passion, Weihnachtsoratorium, Hohe Messe, diverse cantates), Händel (Saul, Messiah), Haydn (Missa in Angustiis), Mozart (Requiem, Vespers), Rossini (Petite Messe Solennelle, Messa di Gloria), Brahms (Altrhapsodie) en Duruflé (Requiem). Ze zong liederencycli van o.a. Schumann (Frauenliebe und Leben), Elgar (Sea Pictures), Wagner (Wesendonck-Lieder; bewerkte Henze-orkestratie) en Britten (A Charm of Lullabies). In regie van Klaus Bertisch, zong Ingeborg 'Sechs Monologe aus Jedermann' van Frank Martin.

Cecile van de Sant (alt)
   

Seil Kim (tenor)

De Zuid-Koreaanse tenor Seil Kim behaalde zijn diploma aan het Conservatorium die Santa Cecilia in Rome en vervolgens een concertdiploma aan het Conservatoire de Musique van Geneve. In 2008 ontving Seil Kim een diploma Uitvoerend Musicus aan de Zürcher Hochschule der Künste.
Zijn leraren waren onder andere Nicolai Gedda, Franco Corelli, Thomas Quasthoff en Eric Tappy.

Seil Kim won diverse prijzen. Hij was winnaar van het Internationaal Schubert Concours in Osaka, hij won de tweede prijs bij het Maria Callas Concours in Athene, de derde prijs bij de competitie bij Thomas Quasthoff voor “Das Lied” in Berlijn. In 2010 ontving hij de prijs van de Vrienden van het Lied bij het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch.
Seil Kim heeft een groot repertoire opgebouwd als zanger van opera, oratoriumwerken en als concertzanger. En ook als vertolker van het lied. Van barok tot hedendaags.
Hij ontving lovende kritieken voor zijn rol als Ernesto in de opera Don Pasquale van Donizetti en als Evangelist in de Matthäus Passion van J.S. Bach.

Seil Kim was te beluisteren in vele bekende theaters en concertzalen waaronder het Concertgebouw in Amsterdam, Festspielhaus Baden-Baden, Wiener Musikverein, Staatsopera Berlijn, Tonhalle Zürich, Händel Festival Luzern, en Seoul Arts Center.
Seil Kim (tenor)
   

Martijn Sanders  (bas-bariton)

Opleiding
Martijn Sanders studeerde aan het Utrechts conservatorium bij Henny Yana Diemer en aan de operaopleiding in Wenen bij Vahan Mirakian en Edith Mathis. Na het winnen van de eerste prijs op de Nico Dostal Zangwedstrijd maakte hij zijn debuurt als Papageno tijdens de Wiener Mozart Worche in het theater Schönbrunn en als Dandini in Rossini’s La Cenerentola op het Rheinsberg Festival.
Opera
Hij zong vervolgens rollen als Figaro en Conte Almaviva (Le nozze di Figaro–Mozart), Don Giovanni (Don Giovanni-Mozart), Guglielmo (Così fan tutte-Mozart), Pimpinone (Pimpinone-Telemann), Uberto (La serva padrone-Pergolesi), Maitre Jean (La Colombe-Gounod), Escamillo (Carmen-Bizet), Riccardo (I Puritani-Bellini), Basilowitsch (Der Graf von Luxemburg-Lehár), Demetrius (A Midsummer Night’s Dream-Britten), Patrocles (King Priam-Tippett) en Sacha (Moskva Cheryomushki-Shostakovich). Dit alles bij operahuizen als de Wiener Kammeroper, Stadttheater Baden en Opera Zuid. Bij De Nationale Opera vertolkte hij rollen in Die Gezeichneten (Schreker), Tea (Tan Dun) en bij de Nederlandse Reisopera zong hij de rol van Patrocles in Tippets King Priam. Verder zong hij in Tokyo, de Bangkok Opera, Hanoi Opera House, Opernfestspiele Klosterneuburg, Belgrade Music Festival.

Overig repertoire
Als liedzanger en concertsolist heeft Martijn Sanders een grote reputatie opgebouwd en is hij te horen geweest op de belangrijke podia in binnen- en buitenland. Hij treedt zeer frequent op in het Concertgebouw (o.a. de prestigieuze Matineeserie) in werken als Händels Messiah, Dvoraks Stabat Mater en Requiem, Brahms Ein Deutsches Requiem en Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen.
Hij soleerde bij de Philharmonie Zuidnederland o.l.v. Michael Tabachnik in Berlioz’ L’enfance du Christ (Joseph) en bij het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart in Debussy’s La chute de la maison Usher (L’ami). Met ditzelfde orkest zong hij Don Quichotte-liederenvan Ravel en Ibert, o.l.v. Alexander Liebreich.

Orkesten
Hij trad op met orkesten en ensembles als het Koninklijk Concertgebouworkest, Münchner Rundfunkorchester, Symfonieorkest van Vlaanderen, Radio Kamerorkest, Nederlands Kamerorkest, Het Gelders Orkest, Brandenburger Symphoniker en het Residentie Orkest. Daarbij werkte hij samen met dirigenten als Matthias Bamert, Kenneth Montgomery, Micha Hamel, Lawrence Renes, Frans Brüggen, Jun Märkl, Etienne Siebens, Ingo Metzmacher, Reinbert de Leeuw, Otto Tausk, Tan Dun, Jaap van Zweden en Peter Dijkstra.

Rollen
In 2006 maakte hij zijn debuut bij de Bayerische Rundfunk in de Münchner Philharmonie als Vitellius in Massenets Herodiade (met Agnes Baltsa en Vladimir Chernov) en keerde daar later terug als Johann in Massenets Werther, o.l.v. Marco Armilliato. In datzelfde jaar vertolkte hij op het Belgrado Muziekfestival de rol van Jovan in de succesvolle productie van Isidora Zebeljans opera Zora D.
Overige engagementen zijn o.a. Schreckers Die Gezeichneten (Amsterdam), Le Nozze di Figaro (Tokio), Junius in Brittens The Rape of Lucretia (Bangkok en Hanoi Opera) en Escamillo op het operafestival Klosterneuburg (Oostenrijk).
Gedurende de seizoenen 2010-2013 maakte Martijn Sanders deel uit het van het solistenensemble van Oper Zuid, waar hij te horen was als Papageno, Figaro, Popolani (Barbe Bleue-Offenbach), Sagrestano (Tosca-Puccini), Bonzo (Madama Butterfly-Puccini), Escamillo, Bretigny (Manon-Massenet) en Tonio (I Pagliacci-Leoncavallo). In november 2010 had hij de eer om de baritonsolo te zingen in Rachmaninoffs The Bells/De Klokken (Kolokola) tijdens het Prins Clausconcert in de aanwezigheid van H.M. Koningin Beatrix. In januari 2012 zong hij met groot succes zijn eerste Nabucco in een reeks concerten met de Nieuwe Philharmonie Utrecht.

Recent zong hij onder meer de Carmina Burana bij de Neue Philharmonie Westfalen, in Het Concertgebouw te Amsterdam was hij met sopraan Eva-Maria Westbroek en tenor Frank van Aken te horen in een groots operagala o.l.v. Ed Spanjaard en viel hij met veel succes in bij het Orkest van de Achttiende Eeuw in Mozarts Le Nozze di Figaro (titelrol) en in najaar 2016 eveneens bij Opera Zuid. In december 2018 soleert hij in Mahler 8 o.l.v. Jules van Hessen.
Martijn Sanders (bas-bariton)
   

David Jansen (Klavecinist - organist)

David Jansen groeide op in een bekende Nederlandse muzikanten-familie. Na de eerste lessen in familiekring op het gebied van zang en klavecimbel- en orgelspel zette hij zijn studie voort bij Jan Welmers aan het Utrechts Conservatorium en bij Leo van Doeselaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ook volgde hij diverse masterclasses, o.a. bij Ton Koopman. Hij was prijswinnaar bij diverse concoursen, o.m. het Internationaal Orgelconcours Nijmegen 2000 (1e prijs).
Als solist, continuo-speler en begeleider speelt David muziek van de afgelopen 500 jaar, met een speciale voorliefde voor de eerste helft van de 20ste eeuw en de Barok. David Jansen speelt bij gerenommeerde gezelschappen als Amsterdam Sinfonietta (onder meer o.l.v. Bobby McFarren en Candida Thompson), Cappella Amsterdam, Concerto d’ Amsterdam (o.l.v. Elizabeth Wallfisch), het Radio Philharmonisch Orkest Holland, het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Kamerorkest en het Egidius Kwartet.
Behalve op de belangrijkste Nederlandse concertpodia concerteerde hij in Spanje, Duitsland, Frankrijk, België, Engeland, Tsjechië, Kroatië, Bolivia en Peru. Hij was te horen op diverse festivals, zoals het Festival Oude Muziek, Festival Mitte Europa, het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en ‘Julian Rachlin and Friends’.
David is vaste bespeler van het monumentale Ruprecht-orgel (1705) in de Tuindorpkerk te Utrecht.

   

Wybe Kooijmans (Organist en repetitor)

Wybe Kooijmans genoot zijn muzikale opleiding aan de Verenigde  Muzieklycea te Hilversum en het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Hierna volgde hij enige malen de masterclass voor interpretatie van de beroemde Franse organist Jean Guillou. Talloze raadgevingen van een oud-registrant van de organist Feike Asma sloeg hij niet in de wind. In 1987 volgde een aanstelling als  – toen nog – één van de organisten van de Grote Kerk te Naarden; inmiddels is hij er hoofdorganist. Op het monumentale Witte-orgel ( 1862) van deze kerk maakte hij meerdere CD-opnames. Wybe Kooijmans geeft regelmatig orgelconcerten in Nederland; bovendien concerteerde hij in Tsjechië, Duitsland, Frankrijk, Engeland, Canada en Rusland, alwaar hij het orgel van de Philharmonie te Novosibirsk inwijdde.
Voorts heeft hij veel ervaring opgedaan als begeleider van vele koren en solisten. Hij maakte enige jaren deel uit van de werkgroep ‘Zingend Geloven’ en publiceerde hij enkele koraal-bewerkingen voor orgel.

Hij is als repetitor verbonden aan het koor van de Nederlandse Händelvereniging en aan het Concertkoor Baarn.
Miek Stap Elburg Botanic Media